Хомосексуализмът съпътства живота на човечеството вероятно от незапомнени времена. Без да бъде доминираща норма на социално поведение
никога и никъде, той продължава неизменно и тихо да присъства през годините и само от време на време отделни негови представители и проявления
оставят едва забележими белези за съществуването си. Макар първите исторически извори за него да датират от времето на Античността, известно е,
че той е иманентно присъщ на живота на обществата хилядолетия наред. Само в определени исторически периоди и географски ширини, какъвто
е случаят с Древна Гърция например, той остава трайни следи в живота на елитите, в литературното и художественото наследство. Тази картина
рязко се променя с появата на Църквата и с превръщането й в основен нормотворец на човешкото поведение, влияещ върху всички структури на
всекидневието, в т. ч. и върху личния живот. Именно Църквата кодифицира хомосексуализма като голям грях и се заема с неговото заклеймяване
и изкореняване. Това внушение е толкова силно, че то се прехвърля и върху традиционния мироглед на много народи и остава здраво вкоренено
в него и във вековете, когато нейната роля вече е много по-слаба . Както е известно, дори тя обаче, без значение дали става дума за нейната
католическа или православна версия, или за по-новите протестантски деноминации, не само че не успява да го изкорени, но отделни нейни братства
се превръщат в негови основни носители през вековете. Така, в качеството му на езотерично, анабиозно и мимикрично явление, хомосексуализмът
надживява своите гонители и преминава в Новото време. Именно тогава той става видим за обществото факт, превръща се във феномен. Неговите
носители от своя страна “се осветяват”, постепенно се превръщат в субгрупа. Нейната хетерогенност и пъстрота на проявлението формират
специфична хомосексуална субкултура, националните особености при която са далеч по-несъществени, отколкото вътрешните, универсални за
субгрупата специфики. И в модерните времена обаче, хомосексуализма има своите врагове не само в лицето на пуританизма и порядъчния морал,
но и на тоталитарните системи. Фашистките, националсоциалистически и комунистически режими през 20 век обявяват нов
кръстоносен поход на хомосексуализма във всичките му проявления, привиждайки в него още един от враговете на новия морал и новия, по-съвършен тип човечество,
който те се опитват да изградят. В това отношение съдбата на хомосексуалистите в България не прави изключение от тази на техните “събратя”
в другите страни, управлявани от такъв тип режими.
Държавна сигурност. Другата важна задача, която то си постaвя, е изследването на проявленията и ролята на феномена
“хомосексуализъм” в България в контекста на реконструкцията на специфична част от историята на всекидневието и на социалната тъкан на
обществото. Тази маргинална по презумпция група се рекрутира от представители на всички нива в социалната пирамида – от културния и
политически елит, през работническата класа, та до т. нар. „утайка на обществото”. Независимо от социалноразнородния си състав и произход
същевременно тя е един от най-кохерентните и устойчиви сегменти на социума.
липса на извори за лесбийството през периода (известно в науката още
като сафизъм или трибадизъм), така и в неговата несравнимо по-малка социална значимост.
Впрочем последното донякъде обяснява причините за
отсъствието на надеждни източници по проблема. Следва да се отчита и фактът, че медицинската наука е категорична в заключението си за
многократно по-малкия процент на такъв тип отклонения сред жените – между 1 и 3 %, отколкото при мъжете, където тези цифри варират
между 3 и 4 % [2] . Последните данни сочат приблизителната цифра 8 % в световен мащаб, а в България – около 6 % [3] . Следва да се има предвид обаче,
че споменатите цифри, цитирани в медицинските изследвания, са съвсем условни, тъй като не е ясен начина на тяхното формиране.
Когато се прави ретроспективен преглед на хомосексуализма в България през предходния период, следва да се отбележи, че обичайният дефицит на
надеждни данни, в случая е още по-голям. От запазените косвени свидетелства обаче, може да се заключи, че още в годините след Освобождението,
колкото и рядко явление да е по това време, на него се гледа подчертано враждебно. Това официално мнение и поведение не само че не среща
никаква съпротива, но напълно хармонира с отрицателните настроения към феномена сред огромното мнозинство българи. Както е известно, в този
период българското общество остава доминиращо селско, със запазена традиционна култура и ценностна система. Именно по тези причини на
хомосексуализма по принцип се гледа определено негативно, а наказването на неговите носители се счита за естествено и за справедливо
възмездие. Общата демократична рамка на управлението обаче, препятства директните репресии срещу тези хора. Промяната в отношението на
официалната власт към тях започва в годините на Втората световна война, когато влиянието на националсоциализма и на неговата управленска
практика в страната силно нараства. По тези причини първите гонения срещу “хората с противоестествени сексуални влечения” са предприети
още при режима на Б. Филов в периода 1940 – 1944 г., без обаче те да бъдат мотивирани със съответната идеологическа “опаковка” и без по
този проблем да се вдига излишен шум[4].
направени подробни списъци не само на “битово и морално разложените”,
на хората “прекарващи времето си в безцелно шляене из кръчми, гостилници и кафенета”, но и на хомосексуалистите или на набедените
за такива [8] . Всъщност този контингент рекрутира немалка част от бъдещите концлагеристи и затворници. Именно смесването на категориите,
както по смисъла на споменатия закон, така и при попълването на основната маса лагерници с и без нормативен акт и основание, създава
предпоставки криминално проявени и хомосексуалисти да се озоват заедно с политически затворници, набедени за “врагове на народа” и съвсем
обикновени хора. Събирането на тези различни категории “провинили се” на едно място в затворите и лагерите през следващите години ще
се превърне в още един лост за морално и физическо малтретиране на враговете на режима. Както споделят политически затворници от това време,
криминалните и “педалите” са представлявали истински бич за тях[9].
или Църн ден, тъй като е запазено изискването коленото жертвено животно по възможност да е черно. Навсякъде е свързан с жертвоприношението на петел в
семействата, в които има момчета в предбрачна възраст. Вероятно по аналогия, по-късно е започнал да се отбелязва и в къщи, където
има момичета, и в които се коли черна ярка. Обикновено това става на прага на къщата, като кръвта на животното се използва за белязването
на челата на момчетата в съответното домакинство. Самият петел също се коли от момче – “петелар”, което още не е имало полов
контакт. С кръвта на петела се белязват и портите на къщите, като в някои райони над тях на пирон се забучва и главата му. Краката се
хвърлят върху покрива на къщата, а перата се запазват. В някои селища от тях се правят т. нар. “колуни” – своеобразни знамена за празника.
Петелът задължително трябва да бъде сварен цял, след което месото му се яде от близки и роднини. Освен това ритуалният комплекс включва
и безкръвна жертва (пита, намазана с мед), която също се раздава. Смисълът на тези действия е в тяхната апотропейна насоченост срещу
безплодие и зли сили по отношение на бъдещите бащи. Цялата тази езическа ритуалност е адаптирана от православната църква към култа на
Св. Евтимий, отбелязван на този ден, известен с покровителството си над децата[12]. Според донесенията на ДС, през 1962 и 1963 г. част от артистите от Оперетата се опитали да „завоалират” официалното си афиширане под формата на нещо, което в годините на прехода би било определено като „хепънинг”. Става дума за своеобразно шествие, което тръгвало от Централна баня и стигало до Горна баня. Участниците в него носели и кофа с вазелин. Накрая на шествието сядали без гащи, ядели гевреци и се навеждали да събират нарочно разпиляната наоколо леблебия, правейки си същевременно солени шеги [15] . Ролята на кофата с вазелин като ритуален атрибут има важно значение в подкрепа на изложената вече хипотеза за трансформацията на Петльовден в нов тип „празненство”. В своя „Речник на българския жаргон” Г. Армянов споменава екзонимите „вазелин”, „вазелинко”, „вазелинче” като придобили популярност названия на хомосексуалистите именно в началото на 60–те години[16] . Обособяването на хомосексуалистите като субгрупа със своя специфична субкултура става паралелно с еволюцията на българската медицинска наука, занимаваща се с проблема. През 1963 г. д-р Т. Бостанджиев за първи път в България създава сексологичен кабинет към Института по неврология и психиатрия, в предмета на чиято дейност влиза медицинското изследване на феномена. През 1972 г. групата специалисти около д-р Бостанджиев прераства в Институт по сексология. Подобен център е открит и в Пловдив в структурата на Висшия медицински институт в града [17] . Институционалното развитие и укрепване на този клон от медицината, занимаващ се с човешката сексуалност, съответства и с промяната на официалните научни постановки за феномена „хомосексуализъм”. Както свидетелства Мишел Фуко, този проблем се намира в предметната област на психиатрията от 1870 г., когато в своя статия немският сексолог д-р Вестфал за първи път дефинира научно проблема [18] . Това разбиране за хомосексуализма като за вид психическо заболяване се запазва като цяло в науката повече от век. В това отношение българската медицина в годините след Втората световна война следва утвърдените схващания от Сталиновия режим в СССР. Така заболяването „педерастия” или „уранизъм” е квалифицирано през 50-те години в типа психични заболявания, определяни като „Разстройства на волята” [19]. Тази постановка остава непоклатима в българската медицинска наука чак до началото на 80-те години. В най-популярния учебник по психиатрия за българските медицински институти от 1973 г. феноменът е поставен в графата „Полово извратени психопатии” и е дефиниран като: „Извращение на половия инстинкт и неговата нормална насоченост към противоположния пол” [20]. Макар доминиращата до този момент теза да продължава да се поддържа, следва да се отбележи обаче, че за първи път в подобно учебно пособие се отбелязва съществуването на спор в световната наука за природата на феномена. „Засега е преобладаващо схващането, че хомосексуализмът най-често е придобит – се казва в текста.- В редки случаи половите перверзии и особено хомосексуализмът се дължат вероятно на конституционни и генетични фактори, но по този въпрос все още се спори”. Вече през 80-те години съветската, респ. и българската наука, започва да разглежда феномена многопластово. В предназначен за специализирана аудитория
Справочник по психиатрия се акцентира върху разликите между “патологичните полови извращения и псевдоперверзиите, при които удовлетворяването
на сексуалното влечение по извратен начин произтича от обективната невъзможност за нормален полов живот (изолация в еднополови колективи,
принудителна сексуална абстиненция, физически недостатъци). При истинните перверзии половото влечение постоянно се реализира по извратен
път и замества нормалния полов живот, представлявайки единствена възможност за полово удовлетворение”[21] . По отношение на основния дебат в
световната психиатрия по проблема – за природата и лечимостта на феномена, споменатият справочник също отбелязва известна еволюция. В
етиологията и патогенезата на хомосексуализма определено място заемат както наследствено-конституционни, биологически, в т. ч. и ендокринни,
така и редица психогенни и социални фактори. Вроденото извращение на половото влечение се среща сравнително рядко – се казва по-нататък в
Справочника – Преди всичко то се появява в постнаталната фаза на човешкото развитие. При възникването му значителна роля принадлежи на
микросоциалната среда” [22] .
илюстрират еволюцията на общото познание на обществото и в частност на науката за него, както и на отношението към
проявленията му. Ако през 50-те години той категорично и еднозначно е дефиниран като заболяване, през 70-те вече се допуска колебание
относно неговата същност, то в края на разглеждания период той се представя като граничен медицинско – социален проблем. Впрочем промяната
на доминиращите тези в българската наука повтаря вече извървения път на световната. През 1973 г. Американската психиатрична асоциация първа
изключва хомосексуализма като вид психическо заболяване от своето Диагностично и статистическо ръководство за психичните разстройства (DSM).
В края на 70-те години това се прави и в някои други западни страни. Що се отнася до Световната здравна организация, едва през 1991 г.
тя го изважда от Международната статистическа класификация на заболяванията и свързаните здравни проблеми (JCD – 10)[25] . През същата година
двама американски учени – психологът Алън Пийз и генетикът Ен Мойр утвърждават тезата, че хомосексуализмът е генетична предопределеност
и не е въпрос на избор [26] . Във всеки случай ясно е, че дебатът в световната наука продължава.
Споменатата вече проява на софийските хомосексуалисти през 1963 г. е определена като „ярка и неприкрита проява срещу народната власт”, поради което режимът решава да им даде сериозен урок. През 1964 г. той организира групов процес срещу 28 хомосексуалисти. Преди обаче да се стигне до процеса, по нареждане на министъра на вътрешните работи Д. Диков в София и в страната е устроена масова хайка. Сред задържаните са тогавашният журналист в „Студентска трибуна” А. Свиленов, импресариото на Е. Димитров – В. Андреев, артистът Г. Парцалев, поетът и преводачът Б. Георгиев и много други. Един от заловените споделя, че е арестуван за т. нар. „танц на пчеличката”, при който 24 годишният младеж е сядал последователно „в скута на няколко насядали в кръг голи мъже”. Намерението на режима е да бъде задържан и един от най-популярните по това време поп-изпълнители – Е. Димитров, но поради отсъствието му от страната в този момент, вероятно предупреден от съмишленици, му се разминава. Неговият текстописец и интимен приятел обаче, В. Андреев, прекарва два месеца в тухларните в кв. „Иван Вазов” [30] . „Разплитането на чорапа” отвежда ДС и към по-високопоставени в обществото фигури, какъвто е Ч. Драгойчев, което налага размерите на чистката да бъдат ограничени. В спомените си Н. Генчев говори за този случай (но вероятно надценява значението му), като твърди, че според самия кардиохирург, неговата майка – Ц. Драгойчева, е ходила при Л. Брежнев, за да търси застъпничеството му [31] . Това обаче изглежда малко вероятно, тъй като рангът на Драгойчева по това време едва ли позволява директен контакт със съветския диктатор. Самата тя е върната след продължително отсъствие в Политбюро две години по-късно – през 1966 г. Твърде вероятно е обаче, българската Пасионария да е потърсила съдействието на Т. Живков за потулването на случая. Поради обществената значимост на друга част от замесените, те също са изключени от кръга на подсъдимите. В крайна сметка пред съда застават театрални и филмови дейци, служител в Главно управление на туризма, балетист от Концертна дирекция, теляк от Централна баня, журналист и др. За вещо лице по процеса е призован единственият български сексолог по това време – д-р Т. Бостанджиев. Както свидетелства самият той в свои интервюта 40 години по-късно, неговата теза пред съда е, че хомосексуализмът е вид психическо заболяване, което само по себе си е смекчаващо вината обстоятелство, отколкото ако бъде категоризирано като „разстройство на половото влечение” [32] . Осъдените на 2 до 5 г. затвор са поставени при лек режим и работят в тухларните до Южния парк. Както свидетелства един от тях – В. Андреев, в духа на това разбиране на медицината, с тях са извършвани експерименти за „оправянето” им чрез инжектиране на мъжки хормони. Един от обектите на този експеримент е транссексуалният балетист И. Иванов, по известен с артистичния си псевдоним Жанет. Както обобщава Андреев, след провала хормоналния експеримент, един от обектите, върху които той е упражняван заявява: „За хомосексуализъм и комунизъм лек няма”[33] . В духа на направените на процеса разкрития през следващите години в софийската Централна баня е окачено голямо табло със
снимки на видни „лица с противоестествени прояви”
и текст, предупреждаващ гражданите да се пазят от тях[34]. извършват публично и по скандален начин. Всъщност тази промяна се вписва в цялостното нормиране на сексуалността при комунизма като нещо срамно и скрито, далеч от публичното пространство. Макар в сравнение с 50-те години издаваните за еднополово влечение присъди да са доста по-малки и да се ограничава кръгът от случаите, подлежащи на наказателно преследване, все още законът продължава да седи като “дамоклев меч” над българските хомосексуалисти [40] . Тези разпоредби се превръщат в удобно средство за шантаж на ДС по отношение на стотици хора, държащи да запазят в тайна своята сексуална ориентация. Именно те стават лесна плячка на тайните служби на режима и са принудени да изпълняват едни от най-нечистоплътните поръчения, възлагани им не рядко по отношение на техни близки и роднини. В досиетата на голяма част от тях може да се прочете фразата: „Вербуван на база компраматериал” [41] . Следващият групов процес срещу хомосексуалисти се провежда през 1973 г., но той няма мащабите и ефекта на този от 1964 г. Отново обаче не към всички „меки китки” отношението е еднакво. Докато част от тях, някои съдени, някои задържани при други поводи, се изпращат „на топло”, на част от елита този вид забавления са му позволени. Както свидетелства рокаджията, популяризиращ себе си с артистичното име Ицо Петрофф, обширният апартамент на Ч. Драгойчев на бул. “Толбухин” (дн. “В. Левски”) се превръща в своеобразен център на политически и културно по-издигнатите представители на тези среди. През 70-те и 80-те години на 2 февруари тук са канени театрални и филмови режисьори, артисти, въобще ВИП – персони от това време. При една от оргиите задачата на Петрофф била да заведе „свежа плът” в дома на Драгойчев[42] . За обикновените хомосексуалисти по това време обаче обществените бани и тоалетни остават единствената възможност за подобни „забавления”. По сведения на действащата през 70-те и 80-те години Специализирана група за борба с аморалните престъпления основните средища с национално значение за българските хомосексуалисти са Централна баня, както и тоалетните пред СУ, в Докторската градина и в градинката на ул. „В. Коларов” (дн. „Солунска”) в София, Пловдивската гара, съблекалните на Варненския плаж, Хисарските и Красновските бани и др. Именно на тези и други места ДС улавя своите жертви понякога при доста унизителни за тях самите обстоятелства. Както свидетелства бившият следовател и по-късен народен представител Г. Дилков – Лорда в неговата мемоарна книга „Ченге – убиец”, част от контролирания от милицията криминален контингент също е привлечен в организирането в и около някои от обществените тоалетни на побоища над хомосексуалисти. Тази практика обаче е преустановена, след като един от нападателите е прострелян от нощен посетител на тоалетната в Докторската градина. Първоначалното разследване насочва Лорда и неговите колеги към офицера Г. Д. – слушател в Политическия факултет на Военната академия. „Заговаряше войничетата по гарите и ги склоняваше да прави с тях “френска любов” предимно в и около композирани товарни вагони”[43] – пише той . Методите на следователите обаче, както и направените разкрития, тласкат капитана към самоубийство. Преди това обаче, той оставя предсмъртно писмо – само по себе си впечатляващ документ за драмата на някои от тези хора. В него той отново заявява, че няма отношение към случката в Докторската градина през 1972 г. и моли семейството му да му прости. Много по- късно, през 1984 г. при сходни обстоятелства и отново на същото място търсеният извършител е заловен, но се установява, че става дума за високопоставен служител на режима и АБПФК [44] . От този момент с побоите на „педалите” са натоварени някои от трениращите в школите на МВР и ЦСКА бойни изкуства, за които това става възможност за тренировка „на живо”. Този тотален натиск върху представителите на групата спомага за психологическото разколебаване на част от тях и по-лесното им вербуване от ДС. Именно по тези причини падането на режима през 1989 г. се посреща от немалка част от по-издигнатите членове на “гилдията” със смесени чувства – от една страна с радост от прекратените преследвания срещу тях, но от друга с колебание дали двойната тайна – за тяхната ориентация и за тяхното сътрудничество с комунистическите тайни служби ще бъде достатъчно добре запазена. Реконструирането на взаимоотношенията между хомосексуализма и комунистическия режим в България представлява една ограничена проекция на цялостния дискурс за сексуалността по това време. Както вече стана дума, на нея се гледа като на нещо скрито и непозволено, като явление, запазено за компетенциите на властите и за експертизите на медицината. Това отношение към споменатите проблеми се отрази и до ден днешен се отразява на обществото като цяло и в частност на социалните и хуманитарните науки, занимаващи се с интимното пространство на човека. В България ретроспективното изследване на различните видове сексуалност е в своя зародиш. На практика то не се е състояло[45] . Горните страници представляваха скромен опит да се представи малка част от „обърнатата табела” на българското всекидневие в годините след Втората световна война. Те нямат претенциите да изчерпят проблема, а само да го дефинират. Поставяйки си обаче такива цели, не може да не се направи уговорката, че това е възможно само чрез неговото контекстуализиране. Става дума за разполагането му във времето, в което сексуалността е допустимо да бъде коментирана единствено като репродуктивна, в специфичния „маскулиноцентричен” интимен свят на българина и в процеса на самоорганизиране на феномена. Само така той може да бъде не осъден и осмян, не оправдан и съжален, а просто разбран с намигване.
БЕЛЕЖКИ:
COMMUNISM AND HOMOSEXUALISM SUMMARY
RECONSTRUCTING THE RALATIONSHIP BETWEEN THE COMMUNIST REGIME AND THE HOMOSEXUALITY IS A LIMITED PROJECTION OF THE OVERALL DISCOURS CONCERNING
THE SEXUALITY IN THAT HISTORICAL PERIOD. THIS PHENOMENON WAS PERCEIVED AS SOMETHING HIDDEN AND PROHIBITED; SOMETHING WHICH WAS IN THE POWERS
OF AUTHORITIES AND MEDICINE. THIS ATTITUDE TOWARDS THE PROBLEMS UNDER CONSIDERATION IS STILL DOMINANT IN THE BULGARIAN SOCIETY AS A WHOLE AND
IN THE SOCIAL AND HUMANITARIAN SCIENCE WHICH DEAL WITH THE INTIMATE SPACE OF THE INDIVIDUALS IN PARTICULAR. THUS IN BULGARIA THE RETROSPECTIVE
STUDY OF THE DIFFERENT KINDS OF SEXUALITY IS IN EMBRIO. ACTUALLY IT HASN’T HAPPENED YET. THE ARTICLE IS A MODERATE ATTEMPT TO PRESENT SOME
DETAILS FROM THE “HIDDEN” BULGARIAN EVERYDAY LIFE IN THE YEARS THAT FOLLOWED WORLD WAR TWO. THE AUTHOR IS AWARE THAT HIS CONTRUBUTION IS FAR
FROM EXHAUSTING THE QUESTION. HIS GOAL IS ONLY TO DEFINE THE PROBLEM. ACCORDING TO M. GRUEV THIS COULD BE ONLY POSSIBLE IF THE SUBJECT WOULD
BE ANALYSED IN А PROPER CONTEXT. IN SUCH A WAY IT SHOULD BE POSITIONED IN A CERTAIN HISTIORICAL PERIOD WHEN THE SEXUALITY OFFICIALY HAD BEEN
DISCUSSED ONLY AS A MEAN OF REPRUDUCTION, THAN IN THE “MASCULINE” INTIMATE WORLD OF BULGARIANS AND AT LAST IN THE PROCESS OF THAT PHENOMENON’S
SELF ORGANISATION.THE ARTICLE IS BASED ON THE DOCUMENTARY SOURCES REPRESENTING SOME OF THE ACTIONS OF BULGARIAN AUTHORITIES AND SECRET SERVICES CONCERNING THE
HOMOSEXUALS. DUE TO SOME OF THE LEGAL LIMITATIONS EXISTING IN BULGARIA THIS KIND OF SOURCES IS CITED AS “PERSONAL ARCHIVE”. THE AVAILABLE
DOCUMENTARY SOURCES ARE COMPARED WITH THE INTERVIEWS AND JOURNALISTIC INVESTIGATIONS THAT APPEARED IN THE BULGARIAN PRESS AFTER THE SO CALLED
“BIG CHANGE”. PART OF THE STUDY IS DEDICATED TO THE TRADITIONAL ATTITUDES OF THE BULGARIANS TOWARS THE HOMOSEXUALS AND HOW THESE ATTITUDES
LATER TOOK PART IN THE COMMUNIST DISCOURS RELATED TO THE PROBLEM. THE IMPORTANT INFLUENCE OF THE SOVIET POLICY REGARDING HOMOSEXUALS IS ALSO
MENTIONED BY THE AUTHOR.
|