Чавдар Маринов за учебниците по история

Tchavdar Marinov
18 часа · 
"На второ място [...] потушаването на бунта отне живота на хиляди гърци и голяма част от тях бе избита в непосредствено съседство на института и в самия институт. Околността, рововете, случайните трапове и улиците на града даже са пълни с разлагащи се трупове. До самата ограда на института са погребани стотици избити, покрити само с няколко сантиметра пръст, изпод която кучетата извличат вмирисани вътрешности или крайници. През деня, когато слънцето напече, въздухът се изпълва с миризма на леш и всичко това, прибавено към спомена за кошмарните дни и нощи, прави обстановката непоносима засега и много време занапред.“ - Интересно дали някога в българските учебници по история ще се появи морална оценка, или барем подобна "фактология", относно периоди преди една определена дата или всичко преди тази дата е било супер? Явно няма проблем - както писа един колега - да представяме 13 века по възможно най-захаросан начин и после изведнъж всичко да се сгъсти в най-тъмни краски. Питам, щото чета тук едни становища на разни институти, особено заети с "моралния проблем"... Оставям настрана куп противоречия в тези становища, като идеята, че всеки може да взема отношение относно учебниците по история, следвана от настояването, че учебниците не били поле на свободна изява на авторски позиции, а на "правилните" научни тези... Следвани пък те от изискването учебниците да подготвят децата да са "успешни в новия свят" (история едва ли им трябва за тази цел, като гледаме сегашния ни политически и културен елит...). Подминавам и напълно десемантизираното понятие "негационизъм". Иначе, че учебниците ни са кофти - кофти са, да. В частност заради настояването на същите и подобни институти, че учебниците по история трябвало да представляват "стимул за укрепване на националната идентичност"...